DIY: kussensloop + aardappelstempels

07:58 The DIY Life 0 Comments

Vandaag heb ik een DIY kussensloop gemaakt, en ook laat ik je zien hoe je zelf stempels maakt van aardappels, die een super mooie en vintage look hebben op stof! Ik heb voor de kussensloop een oud laken gebruikt, en dat werkte erg goed. Voor het maken van de DIY kussensloop heb ik geen naaimachine gebruikt. Lees verder om te zien hoe je alles maakt! Note: het kussen is niet geschikt om te wassen.
Om te beginnen heb je voor het maken van de kussensloop nodig:
- Een laken of andere stof
- Een liniaal
- Een lijmpistool
- Een pen
- Een schaar
Stap 1
Je begint met het uitleggen van de stof. Zelf heb ik eerst het laken nog even gestreken, omdat er nogal wat kreukels in zaten. Dit hoef je natuurlijk niet te doen, maar het werkt wel makkelijker wanneer je de kussensloop aan elkaar lijmt. Zorg dat je genoeg stof hebt om ruim anderhalf keer om het kussen heen te doen.
Stap 2
Knip de stof op maat en gebruik je lijmpistool om alle randen om te vouwen en vast te maken. Als je dat doet, ziet het er net even wat netter en beter uit.
Stap 3
Lijm nu de randen aan elkaar. Leg eerst de stof neer zoals het ook ligt als het kussen er in zit. Je maakt een soort envelop waar straks het kussen in komt. Omdat het een envelop is, heb je geen naaimachine nodig en kan je alles gewoon met een lijmpistool doen.
Stap 4
Als de lijm helemaal droog is (!) kan je verder gaan met de volgende stap, namelijk de DIY kussensloop decoreren! En dat brengt ons bij de DIY aarrdappelstempels! Note: het kussen is niet geschikt om te wassen.


DIY aardappelstempels
Voor het maken van de DIY aardappelstempels heb je nodig:
- Een aardappel
- Een schilmesje
- Inkt
- Een snijplank
Stap 1
Kies een mooie grote en redelijk ronde aardappel en snij de aardappel door midden.
Stap 2
Bedenk wat voor vormen je uit wilt snijden en snij ze uit. Houd er wel rekening mee dat met een schilmesje het maken van rondingen of ronde vormen lastig(er) is. Rechte lijnen wil het beste. Op de foto zie je bij het kruisje dat ik een hele hoek eruit heb gesneden, dit was niet de bedoeling, maar een foutje kan gebeuren.
Stap 3
Druk de aardappelstempel in de inkt en daarna op de stof. Mijn stempel van het kruisje was iets te groot voor mijn inkt bakje, dus ik heb hem iets moeten verkleinen.
Als je klaar bent met stempelen, krijg je een heel mooi, vintage effect! Het kan zijn dat je hier en daar wat natte plekken ziet van het aardappelvocht, maar die drogen wel weer op.
Na die tijd kan je de stempels weer gebruiken voor iets anders, of je kan ze weggooien. Opeten is in ieder geval geen optie. ;-)
Als je helemaal klaar bent, kan je je kussen neerleggen waar jij hem wilt! Mijn kussen ligt op mijn bed, waar hij heel mooi afsteekt tegen het roze kussen. Het grijze kussen brengt de stempels juist weer naar voren. Een erg leuke combinatie.
Note: het kussen is niet geschikt om te wassen.
Hopelijk ga je deze DIY eens uitproberen, want het is echt de moeite waard! En ook al ga je zelf geen kussensloop maken, de stempels zou ik zeker eens een keer proberen, want het geeft een heel mooi effect! Je kan bijvoorbeeld ook aardappelstempels gebruiken voor op je kleding, of je kan letters uitsnijden en zo een quote op canvas maken. Kortom: genoeg mogelijkheden die het proberen waard zijn!


Have fun!
Tessa

Comment Form is loading comments...

Wat je misschien ook leuk vindt:

DIY: kussensloop + aardappelstempelsThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.